Організація освітнього процесу для дітей з особливими освітніми потребами

Що ж таке інклюзія![]()
Інклюзія – це концепція, яка створює сприятливе середовище для всіх учнів незалежно від їхньої індивідуальної специфіки та особливостей. Інклюзивна освіта спрямована на забезпечення доступу до навчання всім дітям, у тому числі з особливими освітніми потребами (ООП), у навчальних закладах. Вона передбачає створення умов для повноцінного розвитку кожної дитини, незалежно від її можливостей.
Інклюзивність – це цінність, яка передбачає, що всі люди мають рівні права та можливості для повноцінного життя.
Інклюзивне освітнє середовище – сукупність умов, способів і засобів для спільного навчання, виховання та розвитку здобувачів освіти з урахуванням їхніх потреб і можливостей.
Хто така особа, людина, дитина з особливими освітніми потребами![]()
Особа з ООП – людина, яка потребує додаткової постійної чи тимчасової підтримки в освітньому процесі з метою забезпечення її права на освіту.
Жодна дитина не має відчувати себе іншою та виключеною з освітніх, культурних і соціальних процесів – це головне завдання інклюзії.
Інклюзивне навчання
— система освітніх послуг, гарантованих державою, що базується на принципах недискримінації, врахуванні багатоманітності людини, ефективного залучення та включення до освітнього процесу всіх його учасників.
Інклюзивна освіта сприяє:
-
розвитку індивідуальних здібностей, сильних сторін і талантів кожної дитини;
-
залученню всіх дітей до загальноосвітнього середовища та життя суспільства без дискримінації;
-
досягненню особистих цілей через активну участь у житті класу та громади;
-
активній участі батьків у навчальному процесі та шкільному житті;
-
формуванню культури взаємоповаги, прийняття та відчуття приналежності до шкільної спільноти;
-
вихованню поваги до різноманіття та різних можливостей людей;
-
розвитку дружніх взаємин між дітьми;
-
позитивному впливу на навчальний заклад і громаду загалом.
Переваги інклюзивної освіти
1. Для дітей з особливими освітніми потребами:
-
систематичне спілкування з однолітками сприяє покращенню пізнавального, мовного, моторного, соціального та емоційного розвитку;
-
ровесники стають прикладом для наслідування;
-
нові знання та навички засвоюються у практичному, життєвому контексті;
-
навчальний процес орієнтований на сильні сторони, інтереси та можливості дитини;
-
з’являються можливості для дружби та активної участі у громадському житті.
2. Для інших дітей:
-
формується природне та толерантне ставлення до різноманіття людей;
-
діти вчаться будувати дружні стосунки з тими, хто відрізняється від них;
-
розвиваються навички співпраці;
-
виховується креативність, гнучкість мислення та співчуття.
3. Для педагогів і фахівців:
-
вчителі глибше розуміють індивідуальні потреби та можливості кожного учня;
-
педагоги опановують різноманітні методи навчання, що дозволяє ефективніше працювати з дітьми з різними освітніми потребами;
-
фахівці (педагоги, медики, спеціалісти різних напрямів) починають сприймати дитину комплексно та краще розуміти її життєві ситуації, дивлячись на них очима дитини.
